Beat. De somn.

Sună telefonul. Mă ridic în fund instantaneu şi nu-mi dau seama ce se-ntâmplă.

Afară e ziuă, soarele bate prin geam. Mă dor ochii. Mă trăsneşte un gând cu iz de spaimă: „Trebuia să plec la liceu? Am întârziat? Dar oare se ţin cursuri azi? Ce zi e? Ce oră e?”.

Mă dau jos din pat pe jumătate adormit şi încă nu-mi dau seama ce se-ntâmplă. Iau telefonul în mâini şi mă holbez la ecran. Văd ora, dar nu reuşesc s-o descifrez. „Cât e ceasul?! Cât e ceasul?! Ce dracu’ scrie pe ecranu’ ăsta?!”

Mă uit în jurul meu. Sunt conştient că sunt acasă, în camera mea, dar dezorientarea se încăpăţânează să se ţină scai de mine: „Ce zi e? Aveam ceva de făcut?”. Mă uit iar la telefon. Mă încrunt şi mă strădui să citesc pe cifre. 15:00. „Ce dracu’ înseamnă «15:00»?! Ce-i asta? De ce nu pot să înţeleg ce se-ntâmplă?!”

Mă uit iar în jurul meu şi apoi afară, în curte. Cu siguranţă nu-i dimineaţă, dar nici nu-mi pot da seama ce moment al zilei e. Mă holbez iar la telefon. Parcă încep să-mi aduc aminte încet-încet. „E trecut de prânz.”

Mă aşez pe pat şi încep să mă calmez. Îmi aduc aminte. Da, azi au fost cursuri. Am fost şi apoi am plecat acasă.

M-am liniştit şi m-am băgat iar la somn.

Ăsta a fost un episod amuzant pentru prietenii mei din liceu, pentru mine – mai puţin. La momentul respectiv habar n-aveam ce-a putut să fie, dar am aflat recent că era vorba de „beţia somnului” („sleep drunkenness”).

Conform unui studiu făcut de nişte cercetători de la Universitatea din Stanford (California, SUA), citat de Cleveland Clinic, unul din şapte indivizi ar putea suferi de beţia somnului – care „este descrisă ca fiind acea senzație de confuzie sau amnezie pe care o experimentăm uneori atunci când ne trezim brusc”.

Printre cauze se numără depresia, tulburarea bipolară, tulburarea de panică sau alcoolismul. Însă contează şi cât de puţin sau mult dormi.

Nu mi s-a mai întâmplat de-atunci.

Tu ce zici?

