Dependenţa de smartphone-uri

Smartmeal

Smartphone-ul a devenit rapid cel mai iubit gadget al generaţiei din care fac parte – Generaţia Y. Atât de iubit încât nu te poţi dezlipi de el nici măcar la masă sau la baie.

Primul lucru pe care-l fac, atunci când mă trezesc, e să-mi iau smartphone-ul şi să-mi verific e-mailul şi conturile de pe reţelele sociale. E cea mai bună soluţie pentru a mă pune rapid la curent cu ce s-a mai întâmplat de când mi-am închis laptop-ul (sau de când mi-am lăsat smartphone-ul la capul patului). Apoi, pe parcursul zilei, rar trece o oră întreagă fără să repet (ca un robot) aceleaşi acţiuni. Nu contează că sunt acasă, în transportul public, la facultate sau într-o scurtă pauză. Smartphone-ul mă ajută să-mi umplu timpul aparent pierdut.

Lumea din jur e într-o continuă mişcare şi schimbul de informaţii cu ajutorul Netului mă face să fiu mai eficient. Nu degeaba sunt contactat mai repede şi mai des prin intermediul e-mailului, reţelelor sociale decât prin intermediul SMS-urilor, apelurilor telefonice. Îmi place să fiu prompt, aşa că smartphone-ul îmi permite asta cel mai uşor.

Însă mă folosesc de gadget-ul ăsta şi pentru a afla rapid informaţii de care am nevoie – adrese, date de contact, programe de lucru, indicaţii de drum, recomandări, ştiri sau prognoze meteo.

» Infografia de mai jos conţine câteva date dintr-un studiu (făcut în 2012, în 18 ţări din toată lumea) despre Generaţia Y – cam pe unde îşi folosesc oamenii telefoanele inteligente. Click pe ea pentru mărire.

Infografie / Unde sunt folosite smartphone-urile

Ce obiecte va înlocui smartphone-ul în curând

Utilitatea telefoanelor inteligente tinde să crească odată cu fiecare model scos pe piaţă. Şi asta se traduce în general în înlocuirea altor lucruri de care nu ne putem despărţi în viaţa de zi cu zi.

Evident, asta nu face decât să crească dependenţa de acest gadget.

Exemple de obiecte care în câţiva ani vor fi înlocuite (într-o proporţie mai mică sau mai mare):

  • Banii / cardul de credit. Telefoanele care folosesc tehnologia NFC (Near Field Communication) pot stoca informaţiile cardurilor de credit şi pot fi folosite pentru plăţi acolo unde comercianţii pun la dispoziţie terminale speciale; (via TrendWatching)
  • Cheia maşinii (tot prin NFC). Ideea vine de la compania Hyundai. Dar nu se va rezuma doar la înlocuirea cheii, ci şi la memorarea preferinţelor şoferului (posturi de radio, reglarea oglinzilor etc.) – pe care computerul de bord al maşinii le va respecta automat la conectarea telefonului; (via Mashable)
  • Telecomanda. Poate cea mai simplă idee, dar încă greu de pus în aplicare. Însă problema se va rezolva pe măsură ce noua generaţie de electronice va acapara piaţa. (via CNN)

Posibilităţile sunt nenumărate. Dar înainte de toate ar trebui să se inventeze mai repede acumulatorii ăia minune la care tot visăm de ceva timp.

Efecte negative

Videoclipul de mai sus nu e deloc exagerat. Problema dependenţei tinde să capete şi aspecte negative în unele cazuri.

În Coreea de Sud, de exemplu, sunt 2,5 milioane de oameni dependenţi de smartphone-uri (adică 5% din populaţia ţării), conform Bloomberg. S-au făcut chiar şi clinici speciale pentru cei afectaţi de dependenţa de smartphone-uri. Iar copiii sunt învăţaţi în şcoli cum să se protejeze de folosirea în exces a gadget-urilor.

Deci, puţină cumpătare nu strică. Ar fi ideal să încercăm să ne dezlipim mai des de telefoane, pentru că dependenţa asta duce la procrastinare (sau o amplifică) şi apoi chiar că nu mai rezolvăm nimic.

Tu cât de dependent(ă) eşti de gadget-uri?

Tu ce zici?

